QR Codes: de nieuwere informatiedragers

Posted by Sanne Brand on Mar 19, 2010 in Innovatie, Journalistiek, Tips & Tricks |

Het Amerikaanse magazine Esquire bracht in december vorig jaar al een nummer uit waarin QR codes en Augmented Reality centraal stonden. Het Nederlandse magazine Quest is de eerste in Nederland die sinds deze maand maandelijks een issue uitbrengt met de zwart-wit geblokte code. Gratis krant Sp!ts heeft deze streepjescode ook al ontdekt en het Nederlandse lifestyle magazine Bright heeft de Quick Response code onlangs gebruikt in een advertentie. Stuk voor stuk verschillende manieren om deze tweedimensionale code in te zetten en je lezer of kijker een extra wereld te laten zien.

Wat is een QR code?
QR staat voor Quick Response, de code zelf is niets meer dan een tweedimensionale code en is daarom vergelijkbaar met een barcode op productverpakkingen. Het is een nieuwere contentdrager. De meeste smartphones beschikken over een barcodescanner waarmee je de QR code kan scannen. Zodra de code is gescand verwijst de software je naar de website waar de code aan gekoppeld is. Op deze website vind je weer aanvullende informatie. Je kunt de QR codes op verschillende manieren coderen met behulp van verschillende online programma’s. De gemakkelijkste software voor het zelf maken van een QR code is Beetagg.com. Op deze website vul je de url in waar de code aan gekoppeld moet worden en Beetagg zorgt ervoor dat er een QR code wordt gemaakt.

Esquire

Extra dimensie
Door deze code te koppelen aan bijvoorbeeld een papieren magazine is het niet langer alleen maar een papieren drager van content. Door de QR code te gebruiken voeg je een extra dimensie of een extra wereld toe aan je blad. Veel media maken daarom gebruik van Augmented Reality. Je biedt de consument iets extra’s om bijvoorbeeld de beleving van een verhaal te versterken of om juist meer achtergrondinformatie te bieden die beter tot zijn richt komt in beeld dan in tekst. Denk aan geluidsfragmenten van een concert terwijl je de recensie leest of een uitgebreide fotoreportage van een bepaalde fotograaf die in de krant wordt uitgelicht. De codes kunnen ook gebruikt worden voor televisieprogramma’s door ze bijvoorbeeld ergens in beeld te laten verschijnen en de kijker kan zelf bepalen of hij meer wilt weten over een bepaald onderwerp. De mogelijkheden zijn eindeloos

Tags: , ,

3 Comments

Guido Hogenbirk
Mar 31, 2010 at 11:51

Leuk artikel. Je maakt alleen een veelgemaakte vergissing.

QR-codes zijn inderdaad informatiedragers waarin een complete bups aan gegevens omgezet wordt in een geavanceerde barcode. Elke QR-code is uniek en is uit te lezen met een telefoon. Een QR-ode stuurt je direct naar een website, bestelformulier, etc.

De codes die wij bij Quest (en anderen) gebruiken om augmented reality te tonen zijn geen QR-codes. Noem het liever markers. Want deze codes zijn niets meer dan een herkenningspunt voor de software waarmee gebruikers augmented reality kunnen bekijken. Met je telefoon een van deze markers scannen, zal niets opleveren.

Het grote verschil zit dus in de informatie die de twee verschillende codes bevatten. QR-codes bevatten een complete website, gecomprimeerd tot een verzameling pixels. AR-codes (markers) bevatten slechts een plaatje die door bepaalde voorgeprogrammeerde software herkend wordt, waardoor de bijbehorende animatie ingestart wordt.


 
Ronald
May 6, 2010 at 16:36

Erg interessant, maar zoiets heb ik vaker gezien: Microsoft Tag (tag.microsoft.com), voor URLs, korte berichtjes, en business cards. Die AR-codes waar Guido het over heeft, heb ik nog niet eerder gezien.


 
Martijn
Jun 2, 2010 at 11:13

Kom nou toch, een QR code is niets meer dan een url op een andere manier geschreven. Als de software op die mobieltjes wat beter was dan had je de ingebouwde webcam ook gewoon kunnen gebruiken om een “tinyurl” te herkennen en daarheen te gaan. Maar nu lijkt het alsof het iets nieuws en spannends is omdat je het niet kan lezen.


 

Reply

Copyright © 2014 Nerdette.nl All rights reserved. Theme by Laptop Geek.